Stilig design i rettssalen

Etter en omfattende modernisering av en av de eldste rettsbygningene i Tyskland, ble det installert akustiske elementer av høy kvalitet som også har en designfunksjon.

Foto: Oliver Edelbruch

Den imponerende nyklassisistiske landsrettsbygningen i Wuppertal (Nordrhein-Westfalen) fra 1854, som ble bygget rundt en gårdsplass, er en av de eldste rettsbygningene i Tyskland. Bygningen, som er tegnet av Carl Ferdinand Busse, en elev av den innflytelsesrike arkitekten Carl Friedrich Schinkel og direktør for Bauakademie Berlin, skal med sine klare strukturer gjenspeile rettsvesenets transparens og offentlige funksjon i arkitekturen.

I begynnelsen av det 20. århundre ble komplekset, som ligger på den såkalte rettsøya i elven Wupper, utvidet med enda en rettsbygning. I 2005 kom det til en bygning på seks etasjer.

Rettssalen

Et av de viktigste – og største – rommene i rettsbygningen er rettssalen. Etter en rekke voldsomme bombeangrep ble den jevnet med jorden i 1943. Sammen med resten av rettsbygningen ble den imidlertid gjenoppbygd etter krigen. Det fulgte en rekke ytterligere ombygginger og mindre renoveringer i 1971 og en mer omfattende renovering i 2003 og 2004.

Tilt line som designelement

Det store blikkfanget i den moderniserte rettssalen, som nå oppfyller alle moderne krav til sikkerhet og teknologi, er den store mosaikken "The Solomonic Judgment" av den lokale kunstneren Adelheid Horschik, som har tatt en fremtredende plass på den hvite veggen bak dommerbordet siden 1955.

På salens lange sider er det montert Troldtekt tilt line på veggene, slik at de får et nærmest reolaktig uttrykk med de ringpermlignende linjene som platene skaper. Naturfargede elementer rammer inn de brune dørene og en rekke flatskjermer på en raffinert måte. De fargematchede radiatorene forsvinner elegant inn i små hakk i veggkledningen.